Liikenne

Vuonna 2022 Helsingin kaupungin CO2-päästöistä noin 21 prosenttia tuli liikenteestä. Tästä 56 prosenttia tuli henkilöautoista, 20 prosenttia raskaasta liikenteestä, 16 prosenttia vesiliikenteestä ja 6 prosenttia bussiliikenteestä.

Vuoteen 2030 mennessä liikenteen päästöosuuden ennustetaan kasvavan merkittävästi. Siksi myös liikenteen päästöjä on leikattava huomattavasti. Tämä edellyttää

  • kävelyn ja muun kevyen liikenteen reittien kehittämistä
  • julkisen liikenteen saavutettavuuden parantamista
  • ja henkilöautoilun kohdentamista/sujuvoittamista/järkeistämistä ja sähköistämistä.

Liikennejärjestelmän tavoitteisiin perustuen liikennesuunnittelulle on asetettu toimintalinjaukset. Suunnittelun yleisenä periaatteena on huolehtia ensimmäisenä liikenteen heikoimman osapuolen eli kävelijöiden tarpeista. Tämän jälkeen huomioidaan järjestyksessä pyöräliikenteen, joukkoliikenteen, elinkeinoelämän kuljetusten ja henkilöautoilun tarpeet.

Pyöräilijä ja kuva pyöräilymerkistä asfaltissa.