Sähköautoilu

Helsingin kaupungin ennusteen mukaisesti vähintään 30 prosenttia kaupungin autokannasta on sähköistä vuoteen 2030 mennessä. Polttomoottoriautojen tuonti EU:n markkinoille kielletään vuodesta 2035 eteenpäin. Sähköautojen päästöt alittavat keskimääräisen polttomoottoriauton päästöt jo toisen käyttövuoden aikana, vaikka siinä huomioidaan myös auton valmistuksen päästöt. Sähkö on tällä hetkellä ainoa skaalaltaan sovellettavissa oleva käyttövoima liikenteen CO2-päästöjen alentamiseen.

Tämän vuoksi Helsingin kaupunki kannustaa arjessaan autoa tarvitsevia asukkaita valitsemaan sähköauton. Kaupunki tarjoaa tukea esimerkiksi alentamalla pysäköintitunnusten hintoja vähäpäästöisille ajoneuvoille ja tarjoamalla maksutonta neuvontaa latausasemien rakentamisesta taloyhtiöille. Myös yleisten alueiden latausverkostoa kasvatetaan voimakkaasti, jotta asukaspysäköintitunnuksella pysäköivien on entistä helpompi ladata sähköautoaan.

Helsingin kaupunki on toteuttanut vuoden 2023 loppuun mennessä 223 latauspistettä yleisille alueille. Latauspisteiden määrää tullaan lähivuosina kasvattamaan voimakkaasti. Tarkoituksena on tarjota pysäköintitunnusalueilla kotilatausta, eli hitaampaa latausta, sekä eritehoisia pikalatausasemia kattavasti ympäri kaupunkia. Myös raskaan kaluston sähköistyessä latausverkostoa kasvatetaan raskaan liikenteen tarpeisiin.

Kaupunki on sitoutunut noudattamaan lakia puhtaista ajoneuvoista. Tämän mukaisesti kaupunki hankkii myös omaan käyttöönsä päästöttömiä henkilö- ja pakettiautoja, kuorma-autoja sekä työkoneita. Näitä varten hankitaan latausinfraa kaupungin tukikohtiin.

Kaksi sähköautoa latautumassa, taustalla Helsingin tuomiokirkko