Innehållet i graferna och tabellerna för utsläppsminskningsprogrammet i ett tillgängligt format

Totala utsläpp

Diagram över utsläppstrender per utsläppssektor. Värmeutsläppen kommer att minska från 1990 till 2030 från cirka 1 800 kt CO2e/år till 90 kt CO2e/år. Utsläppen från elförbrukning kommer att minska från 1990 till 2030 från cirka 600 kt CO2e/år till 98 kt CO2e/år. Trafikutsläppen kommer att minska från 1990 till 2030 från cirka 700 kt CO2e/år till 370 kt CO2e/år. Utsläppen från andra sektorer (jordbruk, avfall, industri) kommer att minska från 1990 till 2030 från cirka 460 kt CO2e/år till 41 kt CO2e/år.

Värmeförbrukning och utsläpp och specifika utsläpp från fjärrvärme

Diagram över värmeförbrukning. Den totala värmeförbrukningen i Helsingfors har ökat från 1990 till 2022 från cirka 5 760 GWh till 6 591 GWh.

Diagram över utsläpp från fjärrvärme. Utsläppen från fjärrvärme kommer att minska från 1990 till 2030 från cirka 1 660 kt CO2e/år till 90 kt CO2e/år.

Diagram över specifika utsläpp från fjärrvärme. Specifika utsläpp från fjärrvärme kommer att minska från 1990 till 2030 från nivån 306 g CO2e/kWh till nivån 16 g CO2e/kWh.

Utsläpp från elförbrukning

Diagram över elförbrukningens utsläppsutveckling. Utsläppen från elförbrukning kommer att minska från 1990 till 2030 från cirka 600 kt CO2e/år till 98 kt CO2e/år.

Utsläpp från trafiken

Diagram över trender för utsläpp från trafiken per fordonssektor. Från 1990 till 2030 kommer utsläppen från personbilar att minska från cirka 440 kt CO2e/år till 194 kt CO2e/år. Från 1990 till 2030 kommer sjöfartens utsläpp att öka från cirka 70 kt CO2e/år till 82 kt CO2e/år. Från 1990 till 2030 kommer bussens utsläpp att minska från cirka 60 kt CO2e/år till 16 kt CO2e/år. Från 1990 till 2030 kommer motorcyklarnas utsläpp att öka från 5 kt CO2e/år till 8 kt CO2e/år. Från 1990 till 2030 kommer järnvägstransporternas utsläpp att minska från 14 kt CO2e/år till 0 kt CO2e/år. Från 1990 till 2030 kommer den tunga trafikens utsläpp att minska från cirka 100 kt CO2e/år till 78 kt CO2e/år.

Hiilineutraali Helsinki -toimenpiteet
KategoriÅtgärdSektorFramskridandeInformation
KATEGORI 1: Åtgärder som minskar utsläpp
Kategori 1Genomförande av ekonomiskt lönsamma åtgärder för energieffektivitet i lokaler och servicebyggnader som förvaltas av stadens lokalservice Uppvärmning 
Kategori 1Energimanagerskap för lokaler och servicebyggnader som staden äger Uppvärmning 
Kategori 1Ändring av uppvärmningssättet i stadens lokaler och servicebyggnader som värms upp med olja eller direkt el Uppvärmning 
Kategori 1Att sluta använda kalkcement som bindemedel i grundförstärkningar Byggande (scope 3) Framskrider väl
Kategori 1Reglering av ventilationen i stadens verksamhetslokaler efter behov.UppvärmningFramskrider rimligt
Kategori 1Utsläppssnål betong i infrastrukturprojekt.Byggande (scope 3)FärdigUppdaterad till designriktlinjer
Kategori 1Minskning av utsläpp i grundberedningen av Malms flygplatsområde -50 procent.Byggande (scope 3)Framskrider väl
Kategori 1Sänkning av uppvärmningen i verksamhetslokaler som staden förvaltar.UppvärmningFramskrider väl
Kategori 1Byte till LED-lampor för utebelysning.ElFramskrider väl
Kategori 1Stadens verksamhetslokaler och servicebyggnader planeras och genomförs så att E-talet är -30 procent av det nationella gränsvärdet för användningsändamålskategorin.UppvärmningFramskrider väl
Kategori 1Grundrenoveringen av stadens verksamhetslokaler och servicebyggnader genomförs så att E-talet minskar -34 procent av byggnadens ursprungliga E-tal.UppvärmningFramskrider väl
Kategori 1I tomtöverlåtelsevillkoren för bostadshöghus (kt-kategori 2) förutsätts energikategori A.UppvärmningFramskrider väl
Kategori 1Som huvudsakligt uppvärmningssystem för stadens verksamhetslokaler och servicebyggnader väljs ett värmepumpsystem, om återbetalningstiden är mindre än 15 år och genomförandet är tekniskt möjligt.UppvärmningFramskrider väl
Kategori 1Utbyte av stadens personbilsbestånd till elbilar 2021–2025.TrafikFramskrider inte enligt tidtabellenFörseningar i byggandet av laddningsstationer, bilar har inte kunnat bytas ut enligt målet.
KATEGORI 2: Nödvändiga åtgärder som möjliggör utsläppsminskningar
Kategori 2Platser för laddning av elbilar vid stadens fastigheter så att fördröjningen i elektrifieringen av bilparken kan åtgärdas TrafikFramskrider rimligt
Kategori 2Upphandling av en elektrifiering av vattenbusstrafiken TrafikFramskrider rimligt
Kategori 2Principerna för regionala uppvärmningshelheter med låg värme.UppvärmningFärdig
Kategori 2Omarbetning av genomförandeplanen för Banans nätverk och målnätverket före år 2030.TrafikFramskrider väl
Kategori 2Byggandet av laddningsstationer för elbilar i linje med elbilsprognosen.TrafikFramskrider rimligt
Kategori 2Utveckling av processerna för att konkurrensutsätta energilösningarna för stadens fastigheter.Uppvärmning, elFramskrider inte enligt tidtabellen
Kategori 2Inledning av energirenässansrådgivning.UppvärmningFärdighttps://energiaremontti.hel.fi/sv/
Kategori 2Tillåtelse att bygga jordvärme på allmänna områden.UppvärmningFärdigPrincipen godkänd (miljönämden 1.2.2022), de första förhandsförfrågningarna är besvarade.
Kategori 2I tomtöverlåtelsevillkoren förutsätts att man i nybyggnader skapar bilplatser som är elektrifierade och att 1/3 av bilplatserna är utrustade med laddningsstationer.TrafikFramskrider väl
Kategori 2Genomförandet av programmet för främjande av cykling.TrafikFramskrider välIndikatorer som ska följas upp: Bygget av målnätverket i innerstaden: 50,0 km (mål 140 km); bygget av Banans nätverk: 18,3 km (mål 150 km)
KATEGORI 3: Utredningar om hur man definierar nya utsläppsminskningsåtgärder
Kategori 3Utredning om styrning av anskaffningen av natursten för allmänna områden genom utsläppskriterier Byggande (scope 3) Framskrider rimligt
Kategori 3Försök som minskar utsläppen i byggskedet i stadens egen produktion av lokaler och servicebyggnader Byggande (scope 3) Framskrider väl
Kategori 3Utredningen Styrning av byggande med klimatavtryckUppvärmning, byggande (scope 3)FärdigBeslut om genomförande (Stadsmiljönämnden 20.6.2023)
Kategori 3Effektivering av energieffektivitetsförbättringen i stadens egna fastigheter utanför grundrenoveringen (definition av processen för genomförande av energiinspektionen).Uppvärmning, elFramskrider väl
Kategori 3Utredning om utsläppsminskningsmetoder för trafiken.TrafikFramskrider välKonsekvensbedömningen är under arbete
Kategori 3Främjande av definitionen av effektiva utsläppsminskningsåtgärder i den regionala trafikenTrafikFramskrider rimligt